Praha 10: Moje stopa ve škole - participativní rozpočet do škol 
Cílem projektu je zapojit všechny aktéry ve škole do společného díla - vedení, učitele, děti, ale v neposlední řadě i rodiče. Proces je také součástí úsilí o prohloubení vztahu radnice s obyvateli MČ a spolupráce s nimi na proměnách veřejného prostoru. Účast na fungování školy posiluje školní komunitu a její vazby na městskou část.
Participace učí žáky rozhodnosti a odpovědnosti za své okolí, učí veřejnému vystupování a společné komunikaci. Rozvíjí týmové spolupráce, kreativní myšlení, obohacuje výuku a představuje demokratický systém, ve kterém se žáci učí základním volebním principům.
Participace učí žáky rozhodnosti a odpovědnosti za své okolí, učí veřejnému vystupování a společné komunikaci. Rozvíjí týmové spolupráce, kreativní myšlení, obohacuje výuku a představuje demokratický systém, ve kterém se žáci učí základním volebním principům.
Základní informace
Název obce/města/regionu: | Praha 10 |
---|---|
Příjmení, jméno: | Šimona Huitric |
Organizace: | Oddělení strategického rozvoje a participace ÚMČ Praha 10 |
E-mail: | simona.huitric@praha10.cz |
Telefon: | 736765154 |
Téma: | Komunikace mezi veřejnou správou, občany a dalšími subjekty, participace |
Popis a výstupy |
|
Co bylo cílem? Co byly hlavní výstupy? Jaký byl průběh / kroky realizace? | Hlavním výstupem projektu jsou především samotné zrealizované projekty zapojených škol a výchovně-vzdělávací efekt prožitku participace na podobě a chodu školy. Jsou však i další výstupy, které jsou neméně důležité a to je například spolupráce městské části se školami skrze koordinátory (ti jsou často aktivními učiteli, kteří zároveň vedou mnoho dalších projektů). S těmito učiteli jsme i nadále v kontaktu, proběhla společná schůzka a další budou následovat. V neposlední řadě pak došlo k navázání komunikace se školními parlamenty, jelikož právě ty stály ve většině škol za úspěšnou prostupností informací o vývoji projektu mezi vedením, učiteli a žáky. Z této spolupráce vzešlo tzv. Školní fórum (=zastupitelstvo mladých). Projekt vedlo oddělení strategického rozvoje a participace z Kanceláře starostky a bylo vytvořeno speciální webové rozhraní, kam se jednotlivá koordinátoři přihlašovali a procházeli krok za krokem celým procesem. |
---|---|
Začátek aktivity: | 01.04.2021 |
Konec aktivity: | 30.06.2022 |
Příloha | ZŠ Jakutská – prezentace projektů JPG (3,06 MB) ZŠ Karla Čapka – vítězný projekt – řasokoule JPG (249 kB) ZŠ Solidarita – výstava projektů před hlasováním JPG (2,78 MB) ZŠ U Vršovického nádraží – školní workshop JPG (1,65 MB) |
Rozpočet |
|
Jaké byly finanční náklady na realizaci aktivity? | [tis. Kč] 360 |
Jak byla aktivita financována? | Participativní rozpočet na školách byl financován z rozpočtu městské části. |
Doporučení a inspirace |
|
Jaká doporučení/rady lze z realizace Vašich aktivit vyvodit a poskytnout ostatním obcím/městům s podobným záměrem? | Doporučujeme při realizaci participativního projektu vyčlenit úvazek na pracovníka, který bude mít na starost koordinaci a komunikaci se školami. Možnost dostat se blíže k fungování škol pedagogických kolektivů a školních komunit je jednoznačně jedním z důležitých výstupů, který může sloužit jako podklad k dalšímu zapojování škol do života obce a naopak. Také je třeba hlídat dodržování termínů, koordinátoři jsou často zaneprázdněni i jinými projekty. Dále je třeba ze strany obce jasně stanovit, zda jsou v rámci projektu podporovány investiční i neinvestiční projekty. Větší investiční projekty, které školy kofinancují ze svých prostředků, mají sice větší dopad a potenciál na změnu ve fungování života školy, ale pro obec jsou náročnější – je třeba intenzivnější komunikace a spolupráce s více odbory.</p> |
Příloha: | Návrh metodiky Moje stopa ve škole 2022/2023 PDF (244 kB) |
Rizika, překážky a pozitivní okamžiky v procesu realizace |
|
Setkali jste se při realizaci aktivit/projektu s událostí, která je/ho zásadně ovlivnila? | Do procesu realizace jednoznačně negativně zasáhla pandemie koronaviru, školní koordinátoři tak museli komunikovat se žáky jak při prezenční tak při distanční výuce. Tím trpěla například plynulost při sběru podbětů od žáků a tříd, ale také distribuce hlasovacích kódů. Příjemným překvapením naopak byla situace, která se opakovala na více školách – vedení schválilo do hlasování i projekty, které měly násobně vyšší rozpočty, než jaký byl příspěvek MČ na realizaci s odůvodněním, že prostředky na ten či onen projekt mají, ale teprve díky tomuto projektu se dozvěděli, že si jej žáci přejí. |
Monitorování a evaluace |
|
Byl nějakým způsobem měřen a vyhodnocen dopad realizované aktivity/projektu? | Evaluace projektu probíhala na více úrovních. Vzhledem k tomu, že se jednalo o pilotní projekt, jehož cílem bylo ověřování postupů, bylo třeba každý z naplánovaných kroků ve školách pečlivě pozorovat a vyhodnocovat. To se podařilo, školní koordinátoři s MČ čile komunikovali a zpětnou vazbu průběžně poskytovali. Na konci školního roku pak proběhla písemná evaluace, ale také neformální setkání s koordinátory, které mělo podobu focus group. V první řadě je výsledkem 8 zrealizovaných školních projektů, tzn. všechny školy úspěšně prošly procesem navrhování – schvalování – hlasování – evaluace. Dalším sledovaným ukazatelem byl počet navržených žákovských projektů na jednotlivých školách, respektive počet projektů schválených vedením k postupu do hlasování. Zde se situace lišila a počty se pohybovaly na škále od 4 do 15 projektů postupujících do hlasování. Sledovali jsme také počty zapojených žáků. Průměrný počet žáků zapojených do hlasování byl 60% - počty však byly ovlivněný nepředvídatelností situace s karanténami/izolacemi žáků a celých třídy kvůli koronaviru. |
Příloha: | Zpráva - přehled projektů PDF (55 kB) |
Plánujete aktivitu/projekt dále rozvíjet/udržovat? | Do druhého kola projektu, který odstartuje na podzim 2022 je přihlášeno 11 škol – dobrá praxe se tedy mezi školami rozšířila a ředitelé mají o projekt zájem. Rozvoj aktivity probíhá na základě sebrané zpětné vazby z prvního ročníku. |
Příloha: | Články v novinách MČ Praha 10 a tiskové zprávy ZIP (1,12 MB) |
Další poznámky |
|
Další poznámky | Participativní rozpočet do škol je skvělou příležitostí, jak prohloubit spolupráci školy a obce. Nejen, že podporuje komunikaci na úrovni obec – ředitel školy, ale může otevírat nové dveře do dalších úrovní, jako je obec – učitelé, ale i obec – žáci. Může nastartovat další formy spolupráce a projekty, které podpoří pocit sounáležitosti žáků s místem, kde žijí. |
Aktéři |
|
Název: | MČ Praha 10 |
IČO nebo jiný registrační údaj: | IČ: 00063941 |
Adresa: | Vršovická 58 Praha 10 |
Web: | http://www.praha10.cz |