

Name of the city/town/region: | |
---|---|
Surname, firstname: | Janáčová, Jaroslava |
Organization: | MAS Rozkvět, z.s. |
E-mail: | |
Phone: | 420 775 508 564 |
Subject: |
Komunikace mezi veřejnou správou, občany a dalšími subjekty, participace Sociální služby, podpora a pomoc; řešení nezaměstnanosti a chudoby |
Description and outputs |
|
Describe the main purpose / aim of your activity / project. What were its side effects or secondary results? | Aktivní práce s nastupující generací je v rámci MAS Rozkvět vnímána jako významná priorita. Snažíme se nabídnout co nejširší paletu činností a projektů, ve kterých mohou děti a mládež diskutovat a prezentovat svoje nápady týkající se zejména školy, ale i komunity či města. Jednou z úspěšných aktivit pro podporu mladých byl mikrogrant „Řešíme společnou výzvu" (realizováno 2024), ve kterém mohli proškolení pedagogové spolu se svými žáky a dětmi získat až 5.000 Kč (grant na projekt pro 1 třídu) nebo 10.000 Kč (grant pro projekty spolupráce více škol). Pravidelně také pořádáme setkávání učitelů, kteří na školách vedou žákovské redakce školního časopisu a nebo školní parlament, kde sdílí svou činnost na školách, vzájemně se inspirují a motivují ke své práci. Jednou ročně pořádá MAS setkání zástupců školních parlamentů. Letos se konalo v květnu 2025 na ZŠ Máj II v Českých Budějovicích a sešlo se zde téměř 60 žáků z 11-ti škol. Žáci prezentovali činnost školních parlamentů, ale měli zde také možnost se blíže poznat v rámci připravených soutěžních aktivit. Podpořili jsme vznik společného časopisu šesti redakcí, který byl hlasováním žáků nazván Školopis. Cílem bylo zviditelnit skvělou práci školních redakcí a vydat časopis v tištěné verzi ve spolupráci s Deníkem. V řádech stovek kusů byly červnu 2025 časopisy distribuovány do škol. V časopisu měla každá škola prostor představit svou školu i redakci a v článcích, reportážích, rozhovorech i komiksech přiblížit čtenářům aktivity a zajímavosti ze života školy. Samotnému vydání časopisu předcházely společné schůzky, na kterých se domlouvaly podrobnosti, technické náležitosti a termíny. Pro žáky byl v květnu 2025 připraven program v Divadle SUD v Českých Budějovicích, kde je čekala beseda s redaktorem Deníku a také divadelní workshop. I v průběhu roku jsme žákům školních redakcí zprostředkovávali exkurze do redakcí místních médií nebo třeba ke kronikářovi města ČB. |
---|---|
Is the activity related to any of your strategical document? | Navazujeme na projekt MAP IV ORP ČB:
|
Were the implemented activities documented? | Videozáznam vznikl ze setkání školních parlamentů 29.5.25. na ZŠ Máj II a také ze závěrečných prezentací žákovských projektů v rámci setkání "Řešíme společnou výzvu" v kině Kotva 24.6.25. Byla vydána publikace - společný časopis - "Školopis". Ze setkání školních redakcí v divadle Sud natočil žák ZŠ Pohůrecká reportáž, kterou vysílala ČT Déčko v pořadu Zprávičky. |
Start of activity: | 01.01.2024 |
Attachment | časopis Školopis www () Reportáž ČT Déčko www () |
Budget |
|
What were the financial costs of carrying out the activity? | [tis. Kč] 230 |
How was the activity funded? | Z grantu Eduzměna bylo vyčleněno 200 000,- Kč na mikrogranty "Řešíme společnou výzvu" a proškolování pedagogů v metodách participace a zapojování žáků. Ostatní náklady byly financovány z rozpočtu projektu MAP IV ORP ČB, který je podpořen z OP JAK. |
Detailed schedule: |
|
Recommendations and inspiration |
|
What recommendations / advice can be deduced from the implementation of your activities and provided to other municipalities with a similar intention? | Je potřeba:
|
Attachment: | Setkání školních redakcí JPG (2,55 MB) Školní redakce JPG (2,6 MB) |
Risk, obstacles and positive moments in the implementation process |
|
Describe the main strengths of your activity / project during its realization? | Mezi silné stránky patří:
V rámci mikrograntů se jedná o zapojení celé třídy jako kolektivu, stmelování, zlepšování klima třídy, větší motivace a zapojení žáků, kteří při běžném vyučování nejsou tolik aktivní, hlubší poznání a stmelení kolektivu třídy, uvědomění/ získání (nových) rolí v kolektivu, možnost a prostor vyniknout i introvertnějším žákům. Během práce krystalizují nové potřebné dovednosti, vyzkoušení si „reálné“ spolupráce na jiném tématu než skupinová práce ve výuce. |
Describe the main weaknesses of your activity / project during its realization? | Mezi slabé stránky projektu patří:
|
During the implementation of the activities / project, did you encounter an event that fundamentally affected the implementation? | Při vyhlašování mikrograntu a podpory participace dětí a žáků na školách byla zásadní dobrá praxe z Kutnohorska, kde už v rámci Eduzměny tyto aktivity na školách dlouhodobě běží a také finanční podpora z jejich strany, jelikož se jedná o jeden z pilotních regionů Eduzměny. Při vytváření společného časopisu bylo klíčové a velmi přínosné zapojení regionálního Deníku. Společný časopis vznikal v jejich redakci, v šabloně Deníku, ale sestavovala ho sama jedna z paní učitelek. Téměř před vytištěním časopisu se zapojil i českobudějovický obchodní dům, ve kterém Deník sídlí, a daroval poukázku na nákup do soutěže "o letní foto s časopisem Školopis". |
Monitoring and evaluation |
|
Has the impact of the implemented activity / project been measured and evaluated in any way? | V rámci seminářů pro pedagogy na participaci dětí a žáků a následného mikrograntu pro školy proběhlo zhodnocení externí evaluátorkou Eduzměny. Všichni respondenti vyjádřili se svým zapojením spokojenost. U aktivit školních parlamentů a časopisů probíhá společná evaluace aktivit na setkáváních pedagogů. |
Do you plan to further develop/maintain the activity/project? | Aktivity budou nadále pokračovat. Setkání koordinátorů školních časopisů proběhne v září. Dle zájmu bude pokračovat vydávání společného časopisu. Setkání koordinátorů parlamentů v listopadu. Setkání žáků školních parlamentů proběhne v roce 2026 na ZŠ Dubné, která si převezme "PUTOVNÍ POHÁR - SETKÁNÍ ŠKOLNÍCH PARLAMENTŮ". I pro tento školní rok bude otevřen mikrogrant pro školy; úvodní setkání a školení pedagogů, kteří mají zájem zapojit své třídy, proběhne 7.10.2025. |
Media, promotion |
|
How was the communication with the media and what were the media outcomes? | O projektu MAP IV ORP ČB a aktivitách bylo informováno pravidelně každý měsíc placeným článkem v českobudějovickém Deníku. Veškeré informace jsou také umístěny na webové a fb stránky projektu. Z akcí vznikly videoreportáže, které jsou zveřejněny na youtube kanále MAS Rozkvět a dále byly šířeny přes sociální sítě. |
Partakers |
|
Name: | MAS Rozkvět, z.s. |
Company number or other registration data: | 26658691 |
Address: | Školní 124, 384 02 Lhenice |
Web: | http://www.masrozkvet.cz |