• naše weby..
  • ..
  • .

Dobrá praxe Národní síť Zdravých měst

Nasloucháme mladým

Participace žáků na českobudějovických a okolních školách v regionu ORP České Budějovice ukazuje, že i ti nejmladší mají co říct k dění kolem sebe. Díky školním parlamentům, mikrograntům a společným akcím se děti učí, že jejich názor má váhu. Projekt MAP IV ORP ČB podporuje spolupráci mezi školami, pedagogy a komunitou – a přináší konkrétní změny, které mají smysl. Inspirace pro každého, kdo věří, že aktivní občanství začíná už ve školní lavici.
Více info o MAS

Basic information

Name of the city/town/region:
Surname, firstname: Janáčová, Jaroslava
Organization: MAS Rozkvět, z.s.
E-mail:
Phone: 420 775 508 564
Subject: Komunikace mezi veřejnou správou, občany a dalšími subjekty, participace
Sociální služby, podpora a pomoc; řešení nezaměstnanosti a chudoby

Description and outputs

Describe the main purpose / aim of your activity / project. What were its side effects or secondary results?

Aktivní práce s nastupující generací je v rámci MAS Rozkvět vnímána jako významná priorita. Snažíme se nabídnout co nejširší paletu činností a projektů, ve kterých mohou děti a mládež diskutovat a prezentovat svoje nápady týkající se zejména školy, ale i komunity či města. 

Jednou z úspěšných aktivit pro podporu mladých byl mikrogrant „Řešíme společnou výzvu" (realizováno 2024), ve kterém mohli proškolení pedagogové spolu se svými žáky a dětmi získat až 5.000 Kč (grant na projekt pro 1 třídu) nebo 10.000 Kč (grant pro projekty spolupráce více škol).
Celkem jsme podpořili 27 projektů za téměř 150 000 Kč. Koncem školního roku se konalo společné setkání všech zúčastněných tříd a závěrečné prezentace projektů. Sešlo se zde velké množství témat od podpory útulku, vaření jídla pro celou školu, obnovu školní zahrady atd. I tento v následujícím školním roce plánujeme v těchto aktivitách pokračovat.

Pravidelně také pořádáme setkávání učitelů, kteří na školách vedou žákovské redakce školního časopisu a nebo školní parlament, kde sdílí svou činnost na školách, vzájemně se inspirují a motivují ke své práci.

Jednou ročně pořádá MAS setkání zástupců školních parlamentů. Letos se konalo v květnu 2025 na ZŠ Máj II v Českých Budějovicích a sešlo se zde téměř 60 žáků z 11-ti škol. Žáci prezentovali činnost školních parlamentů, ale měli zde také možnost se blíže poznat v rámci připravených soutěžních aktivit.  

Podpořili jsme vznik společného časopisu šesti redakcí, který byl hlasováním žáků nazván Školopis. Cílem bylo zviditelnit skvělou práci školních redakcí a vydat časopis v tištěné verzi ve spolupráci s Deníkem. V řádech stovek kusů byly červnu 2025 časopisy distribuovány do škol. V časopisu měla každá škola prostor představit svou školu i redakci a v článcích, reportážích, rozhovorech i komiksech přiblížit čtenářům aktivity a zajímavosti ze života školy. Samotnému vydání časopisu předcházely společné schůzky, na kterých se domlouvaly podrobnosti, technické náležitosti a termíny. Pro žáky byl v květnu 2025 připraven program v Divadle SUD v Českých Budějovicích, kde je čekala beseda s redaktorem Deníku a také divadelní workshop. I v průběhu roku jsme žákům školních redakcí zprostředkovávali exkurze do redakcí místních médií nebo třeba ke kronikářovi města ČB.

Is the activity related to any of your strategical document?

Navazujeme na projekt MAP IV ORP ČB: 

  • v rámci tématu "Demokratické myšlení, sociální a občanské kompetence" . Mezi tyto aktivity patří například pravidelná setkávání koordinátorů školních parlamentů škol na Českobudějovicku.
  • v rámci tématu "Mediální gramotnost" se zase konají besedy a workshopy v redakcích místních médií pro žáky, besedy s kronikáři a také již zmíněná pravidelná setkávání koordinátorů školních časopisů škol na Českobudějovicku.
  • v rámci projektu MAP vzniká také strategický dokument Místní akční plán rozvoje vzdělávání pro ORP České Budějovice.
Were the implemented activities documented?

Videozáznam vznikl ze setkání školních parlamentů 29.5.25. na ZŠ Máj II a také ze závěrečných prezentací žákovských projektů v rámci setkání "Řešíme společnou výzvu" v kině Kotva 24.6.25.

Byla vydána publikace - společný časopis - "Školopis".

Ze setkání školních redakcí v divadle Sud natočil žák ZŠ Pohůrecká reportáž, kterou vysílala ČT Déčko v pořadu Zprávičky.

Start of activity: 01.01.2024
Attachment

Budget

What were the financial costs of carrying out the activity? [tis. Kč] 230
How was the activity funded?

Z grantu Eduzměna bylo vyčleněno 200 000,- Kč na mikrogranty "Řešíme společnou výzvu" a proškolování pedagogů v metodách participace a zapojování žáků. 

Ostatní náklady byly financovány z rozpočtu projektu MAP IV ORP ČB, který je podpořen z OP JAK.

Detailed schedule:
  • cca 200 000 Kč mikrogranty a školení pedagogů na participaci dětí a žáků;
  • cca 10 000 Kč setkání školních parlamentů, občerstvení, odměny pro žáky;
  • cca 20 000 Kč výtisk časopisu, korektura, sesazení článků, setkání školních redakcí, setkávání pedagogů

Recommendations and inspiration

What recommendations / advice can be deduced from the implementation of your activities and provided to other municipalities with a similar intention?

Je potřeba:

  • podporovat ochotné pedagogy, pracující nad rámec svých povinností (vedou různé mimoškolní aktivity, jako jsou právě školní parlamenty nebo časopisy).
  • podporovat síťování aktivních pedagogů, sdílení dobré praxe ze škol, setkávání žáků napříč školami, propojování škol v regionu.
  • vyslechnout hlas žáků a studentů, poskytnout jim prostor, pro převzetí iniciativy a vymyšlení společného projektu (od počátku  - přihlášení, vymyšlení téma - až do konce - vyúčtování, prezentace projektu.)
Attachment:
Školní redakce JPG (2,6 MB)

Risk, obstacles and positive moments in the implementation process

Describe the main strengths of your activity / project during its realization?

Mezi silné stránky patří:

  • zvýšení motivace žáků k práci ve školní redakci nebo školním parlamentu,
  • zviditelnění činnosti parlamentů a časopisů nejen v rámci dané školy, ale v celém regionu,
  • propojování a síťování aktivních pedagogů na školách,
  • získání prestiže,
  • zvýšení povědomí o práci školních redakcí nebo parlamentů mezi spolužáky, pedagogy, rodiči a veřejností.

V rámci mikrograntů se jedná o zapojení celé třídy jako kolektivu, stmelování, zlepšování klima třídy, větší motivace a zapojení žáků, kteří při běžném vyučování nejsou tolik aktivní, hlubší poznání a stmelení kolektivu třídy, uvědomění/ získání (nových) rolí v kolektivu, možnost a prostor vyniknout i introvertnějším žákům. Během práce krystalizují nové potřebné dovednosti, vyzkoušení si „reálné“ spolupráce na jiném tématu než skupinová práce ve výuce.

Describe the main weaknesses of your activity / project during its realization?

Mezi slabé stránky projektu patří:

  • časová náročnost,
  • práce "navíc" pro pedagogy,
  • v rámci mikrograntu bylo pro pedagogy po proškolení otázkou, s jakou třídou se do projektu pustit, jak s vybranou skupinou najít a obhájit si čas i mimo konkrétní hodinu na úkor rozvrhu ostatních
  • dilema bylo také volba tematického plánu vs. obsah projektu, čemu se přednostně věnovat, jak stihnout obsah výuky i projekt
During the implementation of the activities / project, did you encounter an event that fundamentally affected the implementation?

Při vyhlašování mikrograntu a podpory participace dětí a žáků na školách byla zásadní dobrá praxe z Kutnohorska, kde už v rámci Eduzměny tyto aktivity na školách dlouhodobě běží a také finanční podpora z jejich strany, jelikož se jedná o jeden z pilotních regionů Eduzměny.

Při vytváření společného časopisu bylo klíčové a velmi přínosné zapojení regionálního Deníku. Společný časopis vznikal v jejich redakci, v šabloně Deníku, ale sestavovala ho sama jedna z paní učitelek. Téměř před vytištěním časopisu se zapojil i českobudějovický obchodní dům, ve kterém Deník sídlí, a daroval poukázku na nákup do soutěže "o letní foto s časopisem Školopis".

Monitoring and evaluation

Has the impact of the implemented activity / project been measured and evaluated in any way?

V rámci seminářů pro pedagogy na participaci dětí a žáků a následného mikrograntu pro školy proběhlo zhodnocení externí evaluátorkou Eduzměny.

Všichni respondenti vyjádřili se svým zapojením spokojenost.

U aktivit školních parlamentů a časopisů probíhá společná evaluace aktivit na setkáváních pedagogů.

Do you plan to further develop/maintain the activity/project? Aktivity budou nadále pokračovat. Setkání koordinátorů školních časopisů proběhne v září. Dle zájmu bude pokračovat vydávání společného časopisu. Setkání koordinátorů parlamentů v listopadu. Setkání žáků školních parlamentů proběhne v roce 2026 na ZŠ Dubné, která si převezme "PUTOVNÍ POHÁR - SETKÁNÍ ŠKOLNÍCH PARLAMENTŮ". I pro tento školní rok bude otevřen mikrogrant pro školy; úvodní setkání a školení pedagogů, kteří mají zájem zapojit své třídy, proběhne 7.10.2025.

Media, promotion

How was the communication with the media and what were the media outcomes?

O projektu MAP IV ORP ČB a aktivitách bylo informováno pravidelně každý měsíc placeným článkem v českobudějovickém Deníku.

Veškeré informace jsou také umístěny na webové a fb stránky projektu.

Z akcí vznikly videoreportáže, které jsou zveřejněny na youtube kanále MAS Rozkvět a dále byly šířeny přes sociální sítě.

Partakers

Name: MAS Rozkvět, z.s.
Company number or other registration data: 26658691
Address: Školní 124, 384 02 Lhenice
Web: http://www.masrozkvet.cz
Detailně zpracované dobré praxe

Nejčtenější dobrá praxe z tématu