• naše weby..
  • ..
  • .

Dobrá praxe Národní síť Zdravých měst

ISLAND: Pozdější začátek vyučování = lepší zdraví studentů? Zkušenosti z Reykjavíku


Ovlivňuje čas začátku školního dne celkovou délku spánku a tím pádem i zdraví a celkovou pohodu studentů? Výzkumy ukazují, že ano. Pilotní projekt v Reykjavíku posunul začátek školy z 8:30 na 9:10 (o 40 minut) a výsledky jsou jasné: studenti lépe spí, jsou méně unavení, soustředěnější a vykazují méně rizikového chování.

Basic information

Name of the city/town/region:
Surname, firstname: Harpa Thorsteinsdottir
Organization: město Reykjavík
E-mail:
Subject: Duševní zdraví
Kvalita a prostupnost vzdělávání; inovativní aktivity škol; poradenství pro rodiče

Description and outputs

Describe the main purpose / aim of your activity / project. What were its side effects or secondary results? V Reykjavíku proběhla v roce 2023/24 pilotní fáze projektu, který měl za cíl zjistit, jestli posunutí začátku školního vyučování zlepší kvalitu spánku studentů a tím i jejich studijní výsledky a celkovou pohodu. Tento pilotní projekt se zaměřil na snížení spánkového deficitu, zmírnění sociálního jetlagu (rozporu mezi biologickým a společenským časem) a podporu duševního zdraví prostřednictvím delšího spánku. Kromě změny rozvrhu zahrnoval projekt také vzdělávací program o spánku, který byl implementován ve spolupráci s odborníky na spánek.

Výsledky projektu
Klíčové statistiky:
• Průměrná délka spánku:
o Studenti s posunutým začátkem školního dne (skupina 1) spali průměrně o 40 minut déle než studenti v kontrolní skupině (bez změny rozvrhu).
o Jen 4 % studentů s pozdějším začátkem spali méně než 7 hodin na noc, oproti 25 % ve skupinách s běžným rozvrhem.
• Sociální jetlag:
o Studenti s pozdějším začátkem měli průměrný sociální jetlag 46 minut, zatímco studenti s běžným rozvrhem vykazovali 109 minut. Tato redukce znamená výrazné snížení negativních vlivů na zdraví a školní výkonnost.

Hodnocení spokojenosti:
• Dotazníky: Většina studentů a učitelů uvedla, že preferuje pozdější začátek školy, přičemž 85 % učitelů označilo změnu za pozitivní pro výuku.
• Zlepšení v oblasti zdraví: Studenti hlásili méně únavy a vyšší kvalitu spánku než studenti ve skupinách s dřívějším začátkem.

Díky evidentním výsledkům toho projektu bylo radou města Reykjavík rozhodnuto, že po další 3 roky budou všechny základní školy mít posunutý začátek vyučování na 8:50, případně později, podle preferencí každé školy.
Were the implemented activities documented? skemman.is/handle/1946/44821
Start of activity: 01.01.2023
How was the activity funded? Náklady na projekt byly pokryty z rozpočtu města Reykjavík a příspěvků Islandského ředitelství zdravotnictví.

Recommendations and inspiration

What recommendations / advice can be deduced from the implementation of your activities and provided to other municipalities with a similar intention? • Osvěta mezi studenty: Zahrnutí vzdělávacích programů o důležitosti spánku vedlo k většímu povědomí mezi studenty i rodiči.
• Přizpůsobení místním podmínkám: Islandská geografie a specifické světelné podmínky během roku vyžadují cílené přístupy k řízení spánkového režimu.
• Spolupráce s odborníky: Zapojení specialistů a univerzit bylo klíčem k úspěšné implementaci projektu

Risk, obstacles and positive moments in the implementation process

During the implementation of the activities / project, did you encounter an event that fundamentally affected the implementation? • Pozitivní momenty: Velká podpora ze strany učitelů a studentů umožnila hladkou realizaci projektu.
•       Překážky: Přesun tříd do vzdálenější budovy během projektu způsobil delší dojíždění, což mohlo částečně eliminovat výhody pozdějšího začátku školního dne.

Monitoring and evaluation

Has the impact of the implemented activity / project been measured and evaluated in any way? Projekt byl hodnocen pomocí objektivních měření spánku (chytré hodinky) a dotazníků. Získané výsledky prokázaly významné zlepšení délky a kvality spánku u studentů s pozdějším začátkem školního dne. Tato zjištění potvrzují, že změna školního rozvrhu může mít zásadní dopad na zdraví a pohodu dospívajících.
Attachment příloha monitorování a evaluace ()
Do you plan to further develop/maintain the activity/project? Ano, na základě pilotního projektu schválila rada města Reykjavík pokračování: po dobu tří let budou všechny základní školy v Reykjavíku začínat nejdříve v 8:50, ale i později pokud si to konkrétní škola zvolí. Následně proběhne další vyhodnocení.

Media, promotion

How was the communication with the media and what were the media outcomes?

Informace o projektu byly pravidelně sdíleny prostřednictvím místních novin a sociálních sítí, což pomohlo zvýšit povědomí veřejnosti a získat širší podporu. Více například zde: https://www.icelandreview.com/news/reykjavik-delays-school-start-for-teens-in-sleep-health-initiative

Partakers

Name: město Reykjavík, Island
Company number or other registration data: 530269–7609
Address: Tjarnargata 11, 101 Reykjavik
Web: https://reykjavik.is/

Another partakers

Název:Dr. Erla Bjornsdottir, odbornice z Centra pro zdravý spánek
Web:https://www.betrisvefn.is/
Detailně zpracované dobré praxe

Nejčtenější dobrá praxe z tématu